Om kärlekens styrka.

av Pernilla

lova%20att

Lova att du går tillbaka av Kathi Appelt är en bok som träffade mig rakt i hjärtat. Och där stannar den nog. Det här är en bok för ALLA, ung som gammal. Jag önskar bara att någon hade läst den högt för mig, ibland får en berättelse ännu mer styrka av det.

Den handlar om en hund och en katt som väntar ungar som blir vänner. De bor under verandan till ett hus med en argsint man, Gäddansikte. Under trappan är de säkra, men kattungar har väldigt svårt att stanna där de är. De är alltid nyfikna på det som finns utanför. Och så går det som det går… 

Det är en storslagen berättelse, en Berättelse med stort B. I den mörka skogen finns nämligen också Mormor Mockasin, en mystisk och urgammal varelse. Hon är svart av ursinne och söker hämnd. Och i floden lurar en lika gammal krokodil, den störste av sitt slag. Det enda Gäddansikte lever för är att döda honom.

Lova att du går tillbaka är en sorglig bok. Den är också varm. Jag kan inte tänka mig att den lämnar någon oberörd. Den har något att säga till både dig och mig.  

Kommentera

