Inget märkvärdigt, eller?

av Pernilla

hus och hem

I sammanhang där Helle Helle nämns dyker ofta Hemingway också upp. Jag är inte speciellt förtjust i Hemingway, tycker varken det ena eller det andra om hans böcker. Däremot är jag mycket förtjust i Helle Helles böcker. Nyligen läste jag Hus och hem. Den handlar om Anne och Anders som har flyttat från Köpenhamn till hus i ett samhälle söder om staden. Nu försöker de skaffa barn. Anne tar också upp bekantskapen med vännerna från förr, Anita, nu med man och barn, och Charlotte, fortfarande singel. Men allt är inte som förr.

Jag frågade en kollega om hon hade läst Hus och hem, men nej, det hade hon inte. Hon hade läst en av Helle Helles andra böcker, vilken uppfattade jag inte, men som hon sa var det ”inget märkvärdigt” med den. Precis så är det! Det är nog det som jag tycker så mycket om, för även om de inte  är särskilt märkvärdiga dröjer de sig kvar, skaver lite liksom. Helle Helle beskriver ofta en vardag som säkert känns bekant för de flesta. En vardag som verkar ganska tom och slentrianmässig, men som ruvar på tunga och mörka  känslor. Känslan av att de flesta av Helle Helles karaktärer är oförmögna att bryta upp, gå vidare eller på något annat sätt förändra sina liv är också påtaglig. De är liksom låsta. Det skrämmer mig, för jag kan inte låta bli att fundera på om det också gäller i verkligheten. Få dig ett smakprov här.

På Älmhults bibliotek finns också Helles senast översatta roman, Ner till hundarna. Den står redan på min sommarlista!

3 kommentarer to “Inget märkvärdigt, eller?”

  1. Visst är det så att Helles böcker skaver, ganska mycket också! I ”Hus och hem” har ju faktiskt Anne gjort något radikalt, flyttat till den plats hon växte upp, men man förstår inte varför. Och jag förstod inte heller vem hon var! Trots det så tyckte jag mycket om boken. Och personerna, som Helle tecknar så varsamt.

  2. Jag rekommenderar med de ömmaste känslor också Ner till hundarna. Jag har läst, begrundat och går fortfarande omkring och tänker att jag har varit med om något stort. Fast jag vet inte riktigt vad…

Kommentera

