Vem bor under trappan?

av Pernilla

trappan1-485

På söndag, den 13 september, kl. 21.15 visas första avsnittet av Mannen under trappan i SVT1. Det är en tv-serie i 4 delar som bygger på Marie Hermanssons roman med samma namn. En av huvudrollerna spelas av Jonas Karlsson,  i alla fall en av mina favoritskådespelare, och för regin står Daniel Lind Lagerlöf (bl.a. Miffo, Hans och hennes). Handlingen i korthet:

”Fredrik  (Jonas Karlsson) lever ett tillsynes lyckligt och lyckat liv med fru och barn, ett tryggt jobb och en vacker bostad men en dag blir kraven på honom för många och Kwådd, mannen under trappan, dyker upp. Att skilja mellan verklighet och mardröm blir allt svårare.”

Jag har själv inte läst denna bok. Däremot har jag läst Värddjuret, som Marie Hermansson också har skrivit. Även det är en roman som rör sig mellan dröm och verklighet. Den handlar om en kvinna som hemkommen till Sverige efter en resa till Borneo plötsligt känner en svag muskelryckning i låret. Hon har blivit värddjur för en annan varelse… Obehagskänslan kom krypande och växte sig allt starkare ju längre in i boken jag kom. Samtidigt var jag fast, jag kunde inte lägga boken ifrån mig. Jag får en känsla av att Mannen under trappan hamnar i samma klass.

Läs mer om serien på SVT. Det är även därifrån jag lånat bilden av Johan Paulin.

4 kommentarer to “Vem bor under trappan?”

  1. Jag har länge tänkt läsa Mannen nunder trappan, men nu blir det kanske så att jag ser serien istället…..

  2. Lite kul är att Jonas Karlsson kommit med sin andra novellsamling, Den perfekte vännen, nu i dagarna också. Någon som läst hans noveller?

  3. Jag har läst Det andra målet (Jonas Karlssons första novellsamling). Vad jag minns nu så gillade jag den mycket.

Kommentera

