Öppet och frisinnat?

av Riitta

 

Världens lyckligaste folk heter den här boken och är skriven av Lena Sundström. Jag funderar på titeln länge, även efteråt. Boken handlar om Danmark, dess folk och politiska läge. Jag blir nästan rädd när jag läser den.  Någonstans inom mig förstår jag att så här kan det inte vara bara i Danmark. Hur har det kunnat komma sig att världens öppnaste och frisinnaste folk har blivit någonting helt annat? Hur har man lyckats med detta? Har massmedias roll varit avgörande eller har människorna, de enskilda individerna slutat att reflektera över saker och ting, slutat att tänka själva? Är det bekvämt att tänka i svart och vitt – utan nyanser? Emellanåt blir jag rädd för att folk tror på sägner och myter lika mycket idag som förr i tiden? Alternativt, är detta en bild som gärna förstärks av vissa makthavare även om fakta talar om någonting annat och varför i så fall?  I slutet av boken blir jag något lugnare, när jag läser om de cirka 89 %, som trots allt inte håller med.

Kommentera

