Och allt är förvridet.

av Pernilla

Och allt är förvridet

I helgen läste jag Och allt är förvridet av Emma Ångström. För några veckor sedan bloggade jag om boken här. Då hade jag redan börjat följa bokens huvudpersoner Erik och Mina på Twitter. Därför blev jag först förvånad när jag upptäckte att boken är skriven ur Eriks perspektiv. Mina förekommer endast i form av de vykort som hon skickar till Erik, där hon ber honom att lämna henne ifred.

Det börjar med att Erik står utanför lägenheten som han och Mina tidigare bott tillsammans i. De har gjort slut efter tio år tillsammans. Det inte är första gången Erik står utanför lägenheten, utan snarare något han har gjort till en vana. Erik är svartsjuk och besatt av tanken på hämnd. Mina har redan funnit en ny kärlek, Richard, och Erik är övertygad om att Richard kommer att skada Mina.

Efterhand förstår jag att Eriks och Minas förhållandet ändå inte har fungerat på ganska länge. När Erik träffar en ny tjej, Jenny, blir han plötsligt våldsam och distanserad. Samtidigt finns det antydningar om att Erik ensam inte var boven i dramat.

Och allt är förvridet är en relationsroman, men också en spänningsroman. Man får aldrig veta vad som har hänt, vad som är fel, vem som har rätt… Det får läsaren dra sina egna slutsatser om. Så är det ju också i det verkliga livet. Det finns ingen total sanning, bara subjektiva övertygelser…

Twitter är inte boken slut, den pågår under ett helt år (den började för 136 dagar sedan). Jag får ofta påminna mig själv om att det är romankaraktärer och inte verkliga personer jag följer. Säkert är det därför jag blir så uppslukad av romanen och känner med både Erik och Mina. Fast ibland blir jag också lite irriterad på dem och tänker att de får ta tag i sina liv.

Kommentera

