Vad vet vi om varandra?

av Pernilla

Jag vet ingenting om dig

För inte så länge sedan sa en vän till mig sa att hon läst årets bästa bok. ”Fantastisk” var ordet hon använde, tror jag. Boken hon talade om var Titti Perssons Jag vet ingenting om dig. Just den bok jag läst om i en tidning någonstans och tänkt att ”det där är en bok för mig”. Sagt och gjort. Jag håller med – den här boken är speciell. När jag läste den fick jag inte något direkt hallelujamoment (som jag först trott), istället är det som en insikt sakta sipprat in i mitt medvetande, en insikt som säger att den här boken spelar roll.

Tre olika historier berättas parallellt. Två av dem börjar på 80-talet. En i USA, en i Sverige. Båda handlar om två tioåriga pojkar. Sean och Jon har varsin storasyster som försvinner på ett eller annat sätt och varsin mamma som inte heller finns för dem. I den tredje berättelsen träffas Sean och Jon tjugo år senare.

Jag vet ingenting om dig är å ena sidan en bok med STORA känslor; kärlek, sorg, svartsjuka, svek. Å andra en bok om det vardagliga, det där som var och en av oss kan känna igen sig i…

Kommentera

