Äntligen.

av Sandra

Det lackar mot Nobelfesten och årets pristagare i litteratur är alltså den tyskrumänska författarinnan Herta Müller. Jag kom att läsa hennes roman Hjärtdjur i våras så jag blev glatt överraskad när jag insåg att det faktiskt var ett bekant namn. Och vad mera är – jag tyckte om det jag läste.

Hjärtdjur handlar om några regimkritiska ungdomars tillvaro i Ceausescus Rumänien och det ständiga förtryck de utsätts för. Det är inte fråga om några politiska brandtal utan dramatiken består av en mer subtil, underliggande spänning hela romanen igenom. Känslan av att vara iakttagen, bevakad; att bli förnedrad och kallad till förhör, få posten genomsökt, aldrig veta vem som går att lita på. En obehaglig och skrämmande verklighet.

Jag kan inte svara på om Hjärtdjur är det bästa sättet att bekanta sig med Müller, men det är i alla fall en fungerande ingång till författarskapet som ger mersmak. Finns dessutom i pocket!

Läs mer: Wahlström & Widstrand eller Svenska Akademien.

Kommentera

