Bilderbok goes roman.

av Pernilla

VildingarnaTill vildingarnas land

Jag har länge sett fram emot filmatiseringen av Maurice Sendaks klassiska barnbok Till vildingarnas land. Den svenska premiären är satt till den 29 januari. Döm då om min förvåning när jag satt och bläddrade i katalogen Vårens böcker och såg att författaren Dave Eggers är aktuell med romanen Vildingarna, som just bygger på Sendaks bok. Även den kommer nästa månad. Jag måste erkänna att det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot boken. Fungerar historien i romanform? Och för vuxna? Såklart måste jag läsa den, och jag hoppas innerligen att den lyckas återskapa den magi som skimrar mellan sidorna i bilderboken.

Handlingen i korthet:

”Max känner sig ensam i en obegriplig vuxenvärld. Hans pappa har lämnat familjen, hans mamma tillbringar all tid med sin nye pojkvän och hans syster har blivit tonåring och bryr sig plötsligt inte om honom. Samtidigt inser han att han har något vilt inom sig. Han klär sig i en vargdräkt, biter sin mamma och kan inte alltid kontrollera sitt ilskna humör. En kväll när han har bråkat med sin mamma rymmer han ut i skogen. Vid en strand hittar han en båt. Han hoppar i den och bestämmer sig för att fara till staden där hans pappa bor. Vinden rycker tag i seglen och plötsligt bär det av åt fel håll, ut mot havet. Max somnar utmattad, och när han vaknar har han närmat sig en ö där han kliver i land. På ön bor vildingarna, ett slags jättelika varelser vars känslor är lika nyckfulla som deras handlingar. Efter att nästan ha blivit uppäten lyckas Max övertyga dem om att han är deras kung. Vildingarna är inte så smarta, och Max får nu rollen som den vuxne. Men snart inser han hur svårt det är att styra över vildingarna, och saker och ting blir alltmer komplicerade.” (www.adlibris.se)

Lämna en kommentar