Moral? Jag gör väl som jag vill.

av Riitta

Vadå moral : jag gör väl som jag vill

Det här är en intressant och lättläst bok med praktiska exempel och resonemang. Den är skriven av Rabbe Kurtén och heter Vadå moral – jag gör väl som jag vill. Här är ett smakprov, där författaren beskriver sina tankar i en situation då han flyttade hemifrån:

Äntligen var jag fri från mina föräldrars övervakning och omsorger, från deras självtagna rätt att komma med synpunkter på vad jag gjorde och hur jag levde. Äntligen kunde jag leva som jag ville. Jag kunde äta pålägg utan den nödvändiga brödskivan under, om jag ville. Jag kunde röka och dricka och sova borta på nätterna, om jag ville. Ingen skulle lägga sig i om jag kom hem full eller kanske inte kom hem alls, jag kunde lugnt festa hela natten, om jag ville. Allt det som inte varit accepterat tidigare var plötsligt tillåtet, och friheten kändes enorm… Men sen då, vad hände sedan?

Efter ett tag inser de flesta av oss, att när ingen längre övervakar våra steg, så måste vi bli våra egna övervakare. Allt är visserligen tillåtet, men allt är inte nyttigt.

Boken handlar om livssituationer i stort både med invid- och samhällsperspektiv och även globalt på ett sätt som gör att man gärna vill läsa hela boken.

Kommentera

