Sista beställningen på Balto.

av Pernilla

Sista beställningen på Balto

Jag räknar Faïza Guène till en av mina favoritförfattare. Hon är just nu aktuell med Sista beställningen på Balto. Den påminner om en modern skröna och jag vet ibland inte om jag ska skratta eller gråta. Den första scenen presenterar barägaren Joël Morvier, som hittas knivskuren till döds på sin egen bar.

”Jag badar i mitt eget blod, naken, jag ligger i en underlig ställning, jag trodde jag skulle se livet passera revy som i en film, men det är dumheter. Jag hör bara några röster.”

Därefter följer polisförhör med var och en av barens stamgäster för se om det går att få någon klarhet i fallet. Det är Madame Yeva, hennes arbetslöse make Jacquot, deras söner Taniel (som slog ner yrkesvägledaren för några månader sedan och relegerades från skolan) och Yeznig (som är förståndshandikappad och helst försvinner in i dataspelens värld) plus en rad andra mer eller mindre yviga personligheter. De turas om att berätta vad som hänt under det gångna dygnet och för flera av dem har vägarna korsats.

Det jag gillar med Faïza Guènes böcker är att de känns uppfriskande och annorlunda. De berättar om ett samhälle som i alla fall jag inte hör talas om särskilt ofta. Karaktärerna framställs också med en kärleksfull hand, trots att de ibland är ganska osympatiska. Dessutom överraskar Sista beställningen på Balto till sista sidan. Nyfiken? På Adlibris kan du få ett smakprov ur boken.

One Comment to “Sista beställningen på Balto.”

  1. Jag gillade den väldigt mycket!

Kommentera

