Det känns i hela kroppen.

av Pernilla

Jag lovade att återkomma när jag läst färdigt John Ajvide Lindqvists nya bok Lilla stjärna. Det har tagit några dagar att smälta boken, om jag ens har gjort det nu. Det är ofta så med Ajvides böcker. När jag lägger ner dem ser jag på dem som en stunds förströelse. En nervig historia berättad på ett fantastiskt och färgrikt språk. Men så är det alltid något mer, som växer sig starkare efterhand. En känsla som kryper under skinnet, en känsla av både fascination och äckel…

Alla Ajvides böcker handlar på ett eller annat sätt om människors möte med Det andra. I Lilla stjärna består Det andra av en flicka som redan som spädbarn enbart sjunger rena toner, s.k. sinustoner. Hon växer upp i en källare med en minst sagt förvrängd världsbild. Liten, eller Theres som hon också kallas, tror att det i varje människas huvud finns något som kan hjälpa en liten stjärna att leva. Det finns också en annan flicka i berättelsen. Teresa växer upp i en mellansvensk stad. Hon är ingen särskild och känner sällan att hon tillhör i något sammanhang. Theres och Teresa möts så småningom och det är då det riktigt otäcka börjar.

Ajvide har gjort det igen.  Lilla Stjärna är en otrolig historia som trots det känns realistisk. Jag sväljer precis allt. Jag roas också av hur Ajvide får in både Idol och Allsång på Skansen, för att inte tala om allt flörtande med en massa poplåtar. Det blir så mycket av just det att det nästan blir roligt.

2 kommentarer to “Det känns i hela kroppen.”

  1. Mycket märkligt slut .jag blev besviken, Bra bok.

  2. Ska jag vara ärlig kommer jag inte riktigt ihåg slutet, men Ajvide har ju en tendens att avsluta på ett sätt som man inte riktigt väntar sig. Tycker jag i alla fall. Trots att det irriterar gillar jag det.

Kommentera

