En märklig historia.

av Sandra

Slutet på mr Y

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Inte var jag ska sluta heller för den delen. Slutet på mr Y är en av de märkligaste böcker jag läst men jag kan inte riktigt besluta mig för vad jag tycker om den. Så vi tar det väl helt enkelt från början.

Omslaget: Mycket snyggt! Det är ett hål i den hårda pärmen varigenom man skymtar bilden bakom (som i Tove Janssons Hur gick det sen?). Illustrationerna är gjorda av Loka Kanarp; om ni också vill se mer av hennes arbete kan ni kolla in hennes portfolio här.

Genre: Jag kan inte riktigt genrebestämma den här boken vilket egentligen stör mitt ordningssinne en smula. I andra recensioner har Slutet på mr Y beskrivits som en blandning mellan Vindens skugga, Sophies värld och Dr Who och någonstans i de gränstrakterna befinner vi väl oss. Filosofi och sci fi, äventyr och kärlek.

Handlingen: Komplicerad. Slutet på mr Y är inte bara titeln på boken utan även titeln på en bok i boken. En mycket sällsynt bok som det sägs vila en förbannelse över. Ariel Manto råkar dock av en tillfällighet hitta ett exemplar på ett antikvariat och börjar utan någon större tvekan att läsa. Det visar sig att bokens mr Y finner en väg in i Troposfären, eller Sinnesrymden; en slags tankevärld där besökaren kan tränga sig in i såväl djurs som människors medvetanden. Dela deras erfarenheter, läsa deras tankar, styra deras tankar. En lika lockande som farlig upplevelse. Är det bara en påhittad historia Ariel har fått tag på eller ligger det någon sanning i mr Y:s öde och bokens förbannelse? Boksidan med receptet för att ta sig till Troposfären är hur som helst utriven…

Slutet: Tänker jag naturligtvis inte avslöja! Men skulle jag riva ut en sida ur den här boken skulle jag välja epilogen. Men inte ur bibliotekets exemplar såklart!!

Tyvärr tycks man helt ha glömt bort det här med korrekturläsning vilket förstör mycket av läsupplevelsen. Historien i sig var dock tillräckligt fängslande för att jag skulle läsa ut boken trots detta. Ett betyg så gott som något?

One Comment to “En märklig historia.”

  1. Den låter väldigt, väldigt spännande!

Kommentera

