Iskallt.

av Pernilla

Flickan med snö i håret

I somras någon gång fick jag ett boktips på en annan blogg, nämligen Onekligen (absolut värd ett besök!). Lisa Bjärbo hade sträckläst och gillade verkligen Ninni Schulmans debutroman Flickan med snö i håret. Trots deckargenren kände jag mig tvungen att läsa (ni som följer Boksynt vet att jag inte är någon deckarfantast – om det nu är någon som fortfarande tror på mig med tanke på att jag ändå läst flera stycken som jag gillat, MEN de måste vara välskrivna, alltför många deckare är inte det idag).

I alla fall. Jag gillade också Flickan med snö i håret. Titeln är fin i sig själv! Boken lämpar sig helt klart för sträckläsning. Och den håller hela vägen. (Inget onödigt tjafs liksom.)

Men vad handlar den om då? Hedda, 16 år, försvinner efter en kall nyårsafton från sitt hem utanför Hagfors i Värmland. En tid senare hittas en ung flicka skjuten i en jordkällare några kilometer från familjens hem. Det kan vara Hedda, men det kan också vara någon annan. Men vem i så fall?

Ninni Schulman bygger upp ett stort persongalleri; journalisten Magdalena Hansson, hennes son Nils, den före detta mannen Ludvig, grannfamiljen, poliserna Petra Wilander och Christer Berglund, Heddas föräldrar och många fler, var och en med sin historia. Berättelsen är upplagd på samma sätt som filmen Shortcuts, den består av korta avsnitt ur de olika karaktärernas perspektiv och flera gånger korsas deras vägar. Allt hänger samman. Just det gillar jag extra mycket. Jag gillar karaktärerna också. De är och gör det trovärdiga. Det enda jag kanske ogillar är att Ninni Schulman vill trycka in alla nutida samhällsproblem, såsom trafficking, skuldfällor, vårdnadstvister och ensamhet på en och samma gång. Jag kände mig lite mätt när jag läst färdigt.

Lisa verkar ha koll på att det kommer en fortsättning. Den vill jag såklart läsa!

Kommentera

