Inte slippa undan.

av Pernilla

Att springa

Maria Sveland (som skrev succéromanen Bitterfittan 2007) är aktuell med en ny roman, Att springa. Den fick mig att tänka tillbaka på när min bästis och jag sprang på dammiga grusvägar, allt var möjligt och det var hon och jag mot världen. Det bekanta sockerdricksbubblet gör sig påmint någonstans i magen precis där. Att springa handlar om tolvåriga Emma och Julia. Det är sommarlov, om några veckor börjar de på högstadiet.  Julia bor med sin mamma, pappa och lillebror. Emma med sin ensamstående mamma. Flickorna är olika, men de skulle aldrig ge upp varandra. Till en början är Att springa en varm och ljus berättelse. Sedan börjar det. Det mörka som smyger sig på. Och det blir värre än jag anat…

När jag var på bokmässan i Göteborg gick jag på ett seminarium där Kristofer Lundström diskuterade romanen som debattform tillsammans med Maria Sveland och Katarina Wennstam (Smuts, Dödergök, Alfahannen). Både Maria och Katarina menade att den skönlitterära formen innebär en möjlighet att faktiskt skriva som det är, att återberätta det som de fått berättat för sig när de gjort research inför ett journalistiskt uppdrag. Det är så lite som får plats i nyhetsreportaget, och dessutom frias i många fall gärningsmannen därför att bevisningen inte anses tillräcklig (och med det ”försvinner” det som kvinnan utsatts för). Bilden av oförlåtliga övergrepp och samhällets oförmåga att skydda flickor och kvinnor träder fram med extrem skärpa. Värd att läsa är också intervjun med Maria, Katarina och Unni Drougge i senaste numret av Vi läser, där de återigen berör ämnet.

2 kommentarer to “Inte slippa undan.”

  1. Tyckte inte du också att det var lite tråkigt att läsa Vi läser, eftersom de sa exakt samma saker som på seminariet… ;-)
    Fast alla var så klart inte på plats!

  2. Jo, faktiskt. Lite upprepning var det allt.

Kommentera

