Skjuts in i ugnen.

av Sandra

Jag tycker om att baka. Nästan lika mycket tycker jag om att bläddra i receptböcker och fantisera om alla godsaker man kan baka. Så, Tomten – se hit! Någon av de här böckerna hittar jag gärna under julgranen i år:

One more slice : surdegsbröd, pizza, pasta och söta bakverk

Leila Lindholms senaste bok One more slice innehåller egentligen en något märklig blandning av kakor, surdegsbröd, efterrättspizzor – och pasta. Men vad gör väl det när resultatet blir gott?

Söta saker

Therésia Erneborg har en härlig bakblogg – Söta saker – som jag följer (http://sotasaker.com). De bästa recepten från bloggen har nu samlats i en bok som också den heter Söta saker. Enkla, smaskiga recept, ofta funna i mormors gömmor där ju de bästa hopkoken brukar finnas.

277 sorters kakor

Veteranen Jan Hedh har sammanställt ett verk med 277 sorters kakor som han menar ingår i vårt kulturella arv. Samtidigt delar han med sig av sina kunskaper och berättar om sin lärlingstid på diverse konditorier. Kanske inte recept för en amatör inser jag när jag bläddrar i boken, men en inspirationskälla som nog kan fylla sin funktion i vart kök.

2 Responses to “Skjuts in i ugnen.”

  1. Jag fick Leilas bok och där fanns en massa fina recept. Du måste också kolla in ”Två systrars söta” av Lisa Eisenman och Monica Eisenman. Den är farlig att titta i! :)

Trackbacks

Kommentera

