Sällsamheter som jag tror på.

av Pernilla

Audrey Niffenegger var en ny bekantskap för mig, en mycket trevlig sådan. Jag började med att läsa hennes senast översatta roman, Själens osaliga längtan, och fortsatte raskt med den första, Tidsresenärens hustru. Båda historierna vänder trots sina helt olika konflikter upp och ner på det vi håller som sant i tillvaron. Ändå är det inte svårt att tro på. Jag är också väldigt förtjust i alla vändningar som berättelserna tar, aldrig att jag anade att det skulle gå som det går…

Själens osaliga längtan börjar med att Elspeth Noblin dör i cancer. Alla sina tillhörigheter och den fantastiska våningen, alldeles vid Highgate-kyrkogården i London, skänker hon till sina systerdöttrar, enäggstvillingarna Julia och Valentina som också är varandras spegelbilder. Väl på plats lär de känna sina grannar, var och en med sina egenheter. (Jag är mycket förtjust i karaktärerna i boken, något tokiga men så älskvärda.) Bekantskaper som kommer att betyda en hel del för flickorna, men den som kommer att påverka flickornas liv i allra högsta grad är inte någon granne, det är Elspeth själv.

I Tidsresenärens hustru träffar Clare sin blivande make för första gången när hon bara är sex år gammal. Henry är trettiosex och dyker upp från ingenstans. De gifter sig när Clare är 22 och Henry 30. Henry lider av en märklig sjukdom som gör att han kastas från tidsålder till tidsålder. Han reser alltså ofrivilligt i tiden. Clare kan inget annat göra än att vänta på hans återkomst. Kronologin är helt omkastad, något som jag fick vänja mig vid. Men så underfundigt. (Värt att veta kan vara att boken filmatiserades 2009.)

För mig var Audrey Niffeneggers båda böcker njutningsfull läsning, från den första till den sista sidan!

One Comment to “Sällsamheter som jag tror på.”

  1. Jag är också väldigt förtjust i Niffenegger. Finns en särskild stämning i hennes böcker. Tidsresenärens hustru är en av de finaste kärlekshistorier jag har läst. Hennes senaste är en serieroman, The Night Bookmobile, ett måste för alla bok- och biblioteksälskare!

Kommentera

