Låt de gamla drömmarna dö.

av Pernilla

Låt de gamla drömmarna dö

Självklart kastade jag mig över John Ajvide Lindqvists nya bok Låt de gamla drömmarna dö. Jag har ju blivit smått beroende av hans böcker. Men den här gången vet jag inte. Låt de gamla drömmarna dö består av flera olika slags texter. Sommarprogrammet från 2006, skräcknoveller, andra korta texter samt sketcher från komediserien Reuter & Skoog. Mest sammanhang får jag när jag läser skräcknovellerna, men det är också genom dem jag lärt känna John Ajvide Lindqvist. Jag hade hoppats mer på novellen som gett samlingen dess namn, och som skulle berätta vad som hände Oskar och Eli när de stigit av tåget där Låt den rätte komma in slutade. Däremot är jag nöjd med att jag läste om ”Tindalos” (även om jag läste novellen när den gick som följetong i DN några bistra vinterdagar för ett par år sedan). Den är fantastiskt bra!

Jag gillar också manuset till sommarprogrammet från 2006 (som jag inte lyssnade på då), det känns inbjudande och personligt. Liksom den inledande texten som beskriver de texter som följer. Till skillnad från de andra romanerna och novellsamlingen är författaren i allra högsta grad närvarande, och ja, det gör samlingen intressant, men jag hade nog hellre läst texterna var för sig. I olika sammnhang.

Kommentera

