Dag 07 – Mest underskattade bok.

av Madeleine

En väldigt svår rubrik idag. Man kan se på detta på så många olika sätt men jag väljer att göra det på två olika sätt.

Det ena är den mest underskattade boken enligt mig själv. En bok som jag inte förväntade mig mycket av var Haruki Marakamis bok Kafka på stranden. Namnet i sig tyder på att det kan vara en ganska tung bok. Vi skulle läsa den i bokcirkeln så då blev det av att man läste den. Och oj en så underbar bok det var! Den hade så många nyanser och var så fint skriven och berättelsen var helt underbar. Där blev jag verkligen glatt överraskad! (Vi har tidigare tipsat om boken i 30 days of books i ”Bästa bok jag läste förra året”.)

Det andra sättet att se på det här med mest underskattade bok är om en bok är underskattad rent generellt. Och det kan jag tänka mig att Nora Roberts är. Hon har gett ut många skönlitterära böcker som handlar om ungefär samma saker, gärna med lite övernaturliga inslag och ofta trilogier. Exempelvis Solens diamanter. Med hennes böcker vet man vad man får. Och det kan jag tycka är skönt ibland. Det blir en ren avkoppling att läsa böckerna och det kan vara ganska underskattat.

Vad håller vi på med? Läs mer om 30 days of books här.

5 Responses to “Dag 07 – Mest underskattade bok.”

  1. Richard Bachs ”Illusioner” är den jag tycker är mest underskattad.

    Bachs ”Måsen – Berättelsen om Jonathan Livingston Seagull” är betydligt mer känd. Men enligt mig en mindre bra bok.

    Jag har inte träffat en enda svensk som har läst den, utöver en svårt sjuk vän som fick min bok när hon låg på sjukhus.

  2. Nej den har jag inte hört talas om, men blir klart nyfiken på vad det kan vara för bok.

  3. Nora Roberts är en mycket uppskattad författare hos mig. Som du skriver man vet vad man får men ack så trevligt att få fly in i kärlekens värld och veta att det slutar lyckligt. :)

Trackbacks

Kommentera

