Dag 10 – Min favoritklassiker.

av Pernilla

Idag skulle vi kunna diskutera när en klassiker blir en klassiker, men jag tänker gå på ett säkert kort och välja en bok som har ett antal år på nacken. Drottningens juvelsmycke är ett av av Carl Jonas Love Almqvists mest populära verk. Min svenskalärare på gymnasiet satte den i händerna på mig när litteraturhistorien skulle gås igenom. Åtminstone en gång har jag läst om den, det vet jag med säkerhet (trots att jag sällan läser om böcker som sagt). Jag är fortfarande fascinerad över historien; mordet på Gustaf III, dramats huvudperson Tintomara, kärlekens förvecklingar och alla spännande symboler som Almqvist väver in mellan raderna…

Vad håller vi på med? Läs mer om 30 days of books här.

2 Responses to “Dag 10 – Min favoritklassiker.”

  1. Jag funderade på vilken klassiker jag skulle välja och kom på att varför inte fortsätta med Almqvist men då väljer jag ”Det går an” om den moderna Sara Videbeck.

Trackbacks

Kommentera

