Dag 11 – En bok jag hatade.

av Madeleine

En bok som jag verkligen hatade och som jag faktiskt inte heller läste ut var Odysseus av James Joyce (annars har jag en sorts tvångstanke om att jag måste läsa ut en bok även om jag inte tycker om den). Vi skulle läsa den när jag gick litteraturhistoria och jag tror till och med att läraren där sa att det inte är många som orkar läsa ut boken.

Det som är speciellt med boken och som gör den till en klassiker är den sk. stream of consciousness el den inre monologen som bokkaraktären har. Där flödar texten i ett utan punkter, kommatecken eller stor bokstav, vilket var väldigt jobbigt att läsa. Jag har den hemma i bokhyllan men jag kommer nog aldrig mer försöka läsa den.

Vad håller vi på med? Läs mer om 30 days of books här.

5 Responses to “Dag 11 – En bok jag hatade.”

  1. Jag får citera mig själv från en tidigare kommentar här:

    Allt som Dostojevskij skrivit, utöver Brott och straff som i gengäld var fantastisk på alla sätt och vis.

    Jag tror det var Bröderna Karamazov som var värst, som tog mig tre månader att ta mig igenom och till sist gick jag omvägar om boken och läste hellre direktreklamen :)

  2. Mina littvet-lärare rekommenderade oss att INTE läsa boken från pärm till pärm utan koncentrera oss på några utvalda kapitel. Dammar kanske av den någon dag och gör ett försök…

Trackbacks

Kommentera

