Dag 13 – Min favoritförfattare.

av Sandra

Det här med favoritförfattare är egentligen stört omöjligt att svara på. Finns ju alldeles för många. Och ännu fler finns det som skulle kunna bli favoritförfattare om jag bara hade hunnit läsa lite mer av dem. Känns inte riktigt rätt och riktigt att bedöma ett helt författarskap utifrån en enda bok, hur mycket jag än älskat den. Med det sagt säger jag att… Maria Gripe är min favoritförfattare. Jo, men så är det nog. Jag har älskat alla Maria Gripes böcker, från min lågstadiefrökens högläsning av Hugo och Josefin till bokslukarårens Skuggserie. Barndomsläsningens skimmer har inte lagt sig trots omläsningar på senare dagar. Då är det bra litteratur.

Vad håller vi på med? Läs mer om 30 days of books här.

3 Responses to “Dag 13 – Min favoritförfattare.”

  1. Pinsamt nog har jag aldrig vuxit ifrån Stephen King som favoritförfattare, som jag upptäckte som 15-16 åring. Fast han är lite ojämn och nu är de böcker som ligger närmast romaner favoriterna istället för skräckberättelserna.

  2. Maria Gripe är även min favoritförfattare. Jag tror att jag läst alla hennes böcker. Allt är så klart inte lika bra, men ändå läsvärt. Jag minns att jag tyckte det var fantastiskt när jag kunde få fjärrlåna hennes tidigaste böcker på mitt barndomsbibliotek. Kanske föddes tankarna på mitt yrkesval redan då….

Trackbacks

Kommentera

