Dag 16 – Kvinnlig favoritkaraktär.

av Åsa

Jag tycker att Karin Brunk Holmqvist har härliga karaktärer. De är så mänskliga och vardagliga och alla har sina fel och brister. Personer som är lätta att tycka om. De som mest dröjt sig kvar av de kvinliga karaktärerna är Tilda och Elida i Potensgivarna, två äldre systrar som aldrig gift sig och som bestämmer sig för att på äldre dar starta en postorderfirma för att sälja ett egentillverkat potensökande medel. Jag log inombords många gånger när jag läste den boken.

Om jag ska välja en favoritkaraktär som återkommer i flera böcker får det bli Mma Precious Ramotswe, Alexander McCall Smiths huvudperson i serien som börjar med Damernas detektivbyrå. Hon är en härlig människa med mycket klokhet, sunt förnuft, stor livserfarenhet och som på olika sätt alltid lyckas vinna människors förtroende, vilket hjälper henne att lösa olika fall i sin detektivbyrå.

Vad håller vi på med? Läs mer om 30 days of books här.

2 Responses to “Dag 16 – Kvinnlig favoritkaraktär.”

  1. Tack för er trevliga bokspalt!
    Ja, Mma Ramotswe är underbar. En annan karaktär som fastnat i mitt minne är Stormskärs Maja i Anni Blomqvists Stormskärssvit.

Trackbacks

Kommentera

