Dag 19 – Favoritfilmatisering.

av Madeleine

Jag väljer två fantasy-filmatiseringar som tillhör mina favoriter och som har betytt mycket för filmvärlden men också för bokvärlden. I och med filmatiseringarna av Sagan om Ringen av J. R. R. Tolkien och Harry Potter av J. K. Rowling så kom det en uppsjö av nya fantasyfilmer och -böcker. Det har annars varit en ganska smal genre och då mest för vuxna eller ungdomar som läser bra. Men nu hände det någonting, och fantasy började skrivas till och med för de yngre åldrarna. Och kvalitén på böckerna har i många fall varit hög. Två exempel på underbara fantasyböcker för de yngre är Jo Salmsons böcker om Tam, eller varför inte Julia Sandströms böcker om Nyckelväktarna.

Tillbaka till filmerna så håller de en hög klass. Visst är det så att filmer aldrig kan ge lika mycket som böckerna, handlingar ändras och läggs till men jag tycker ändå att dessa filmer har behållit kärnan och ursprungshistorien bra. Och när det gäller filmatiseringen av Tolkiens böcker så måste jag nog säga att de är lättare att ta till sig än böckerna. Läste om Sagan om Ringen för ungefär ett år sedan och påmindes ganska snabbt om att böckerna i sig är ganska sega. Det tar ett tag innan man kommer in i handlingen medan man kommer in väldigt snabbt i filmen.

Vad håller vi på med? Läs mer om 30 days of books här.

8 Responses to “Dag 19 – Favoritfilmatisering.”

  1. Jag är ett stort fan av båda men sagan om ringen har jag svårt att inte favorisera. :)

  2. Om jag ser en film som bygger på en bok behöver jag inte nödvändigtvis läsa boken också. Men om jag ska göra båda delarna väljer jag alltid att läsa boken först för att kunna göra mina egna bilder. En bok som jag gillar både som bok och film (eller TV-serie) är Maria Gripes skuggserie tidigare nämnts i bloggen.

    • Nej, det är inte alltid man behöver ha läst boken för att vilja se filmen. Men om det är en bok som man har läst som sedan filmatiseras så måste jag alltid se filmen :) Tyckte också mycket om Skuggserien och kanske har jag ett vagt minne av serien men är inte riktigt säker. Får läsa om den serien någon gång för jag har för mig att jag tyckte mycket om den.

  3. Oj oj oj, för tanter i min ålder är det nog Borta med vinden!

    • Ja den är också bra. Sen finns det ju klassiska teveserier som bygger på böcker som är väldigt bra. Som t.ex. Rötter som baseras på Alex Haleys gripande bok om slaveriet i USA.

  4. Borta med vinden var en av mina favoritfilmer redan när jag var liten! Annars gillar jag Chocolat skarpt, både boken av Joanne Harris och Lasse Hallströms filmatisering.

Trackbacks

Kommentera

