Dag 21 – Favoritbok från min barndom.

av Sandra

Så många att välja mellan!

Så jag ringde mamma. Hon sa ”Kulla-Gulla”.

Jag sa ”Ehh…” och mindes mest hur jag förläste mig på Kulla-Gulla-böckerna och liksom tröttnade lite ungefär när Tomas Torpare kom in i bilden.

Men mamma envisades: ”Jo men det var ju först den där bilderboken du hade och sedan läste du alla böckerna i serien och du älskade dem.”

Och mamma har ju alltid rätt. Förutom bilderboken Kulla-Gulla på barnhemmet tyckte jag bäst om Kulla-Gulla på Blomgården. Det är den första boken i serien men jag tror bestämt den kom ut sist. I bilderboken auktioneras lilla Gulla ut och hamnar som hjälpehjon hos den snälla familjen på Blomgården. Jag minns mest att barnen på gården allihop hade namn efter blommor; såsom Rosa, Linnea och Viola. Det tyckte jag om. Som liten var jag omåttligt fascinerad av böcker som utspelade sig ”förr i tiden” och plöjde även glatt igenom böckerna om Anne på Grönkulla, Lilla huset på prärien, Miranda, Karolin…

Och så måste jag nämna en bilderbok som mamma fick när hon var liten och som vi egentligen bara fick bläddra i vääääldigt försiktigt eftersom den var så välläst att den höll på att ramla sönder. Och böcker man inte får läsa är ju så mycket mer spännande än de man får läsa. Den hette En dag i Älvriket och jag tror egentligen aldrig jag läste eller lyssnade på texten så noga – den var på vers – men bilderna! Så söta!

3 Responses to “Dag 21 – Favoritbok från min barndom.”

  1. Pelle Svanslös var nummer ett! Mina barnbarn gillar också honom och alla hans härliga kompisar.

  2. Åh Lilla huset på prärien!! Vad jag tyckte om de böckerna :D Härliga minnen man får.

Trackbacks

Kommentera

