I morgon när kriget kom.

av Tina

En bok som blev en solklar favorit när jag gick på högstadiet var John Marsdens I morgon när kriget kom. Nu finns det även en film som bygger på denna spännande bokserie. Redan i augusti 2010 gick den upp på bio i Australien, där Marsden för övrigt är född, men Sverige fick snällt vänta till april 2011. Det var det värt! Kanske är det nostalgin som tar över där jag sitter nedkrupen i soffan med munnen full av popcorn, men just där och då är det inget jag reflekterar över. Jag färdas tillbaka till 1997 då jag först upptäckte denna serie. Hur hade jag reagerat om mitt land blivit invaderat? Hade jag vågat göra likadant? Kommer filmen att göra boken rättvisa? Alla dessa frågor som jag åter igen söker svar på.

Kommentera

