Ät mig

av Cecilia

Nu måste jag bara få tipsa om en härlig bok att läsa på semestern. Ät mig av Agnes Desarthe är en av de bästa böcker jag läst på länge. Man blir glad och sorgsen på samma gång. Kort sagt, en bok som berör! Språket är fantastiskt och vackert och miljön och personerna är så fint beskrivna.

Myriam är en kvinna i fyrtioårsåldern som har lämnat sin man och son. Hon har varit med om något som får hemska följder för henne. Hon öppnar en liten restaurang, Chez moi, Hemma hos mig. Där arbetar hon ensam och har också restaurangen som sin bostad. Myriam har inte mycket pengar och är inte så bra på att hålla ordning på ekonomin, hon får jobba hårt för att klara sig.  Det blir en härlig berättelse om hur Myriam bygger upp en kundkrets och lockar folk till sin restaurang med hjälp av sina geniala idéer och fantasifulla maträtter. Efterhand kommer det in andra personer i hennes omgivning som på olika sätt hjälper henne att komma vidare. Jag skulle vilja vara en stamkund på Chez moi och bara passa på att slinka in till Myriam för en pratstund eller en god middag. När jag läst färdigt är det med en känsla av saknad men också med ett leende på läpparna.

Kommentera

