Francy.

av Tina

För drygt ett år sedan satt jag uppkrupen på en stol i ett bibliotek någonstans i Skåne och väntade på att författarkvällen skulle börja.
Anteckningsblock och bästa bläckpennan redo och så såg jag henne skymta bakom en dörr. Johanna Nilsson. Denna späda lilla människa med ett uttryck lika fundersamt som kvickt och tankeväckande. Under min gymnasietid fick vi i skolan läsa hennes debutroman och då var jag fast, vilket jag fortfarande är. Under kvällen talade hon om den senaste boken hon skrivit, en deckare, under pseudonym dessutom. Francys evangelium av Amanda Lind. En bok som inte är olik hennes andra böcker, rent stilmässigt. Möjligen att den är mer hårdkokt, vilket känns naturligt när huvudkaraktären är en kvinnlig maffiaboss. Francy är en attraktiv kvinna, något hon i alla fall ansåg innan hon började äta för mycket, stressa allt mer och blev gravid för andra gången. Åter igen är det dags att bli mamma. Först Adrian och nu Belle. Samtidigt som Francy försöker skapa så naturliga familjeförhållanden som möjligt, så driver hon diverse illegala verksamheter där pengarna rullar in. Det är allt ifrån utpressning, indrivning, gömda cassinon, glädjehus. Hon trivs i sitt stora hus, som mer liknar ett fort. Däremot är det inte alltid lätt att vara Francy. Neurotiskt lagd, både kall och varm, hård och mjuk. Dessutom är det någon som försöker etablera sin egen illegala verksamhet mitt i Francys territorium. Det är något hon verkligen inte tänker finna sig i.

Nu ska ju inte detta inlägg handla om Francys evangelium egentligen, utan om uppföljaren, Francys testamente!

Efter att ha lärt känna Francy och hennes ganska märkliga familj gräver sig historien djupare och utvecklas på alla möjliga plan. Francys pappa, som hon har ärvt maffiaimperiet av släpps från fängelset och är högst angelägen om att återta det som han en gång byggt upp. Adrian som aldrig riktigt förstått sig på sin mamma vågar inte närma sig henne. En som däremot vill bli precis som sin mamma är Belle. Jag upplever att det både är något som gör Francy stolt samtidigt som det skrämmer henne. För att vara en våghalsig maffiaboss har Francy klarat sig relativt lindrigt undan både vinande pistolkulor, bränder, poliser m.m. men något händer som hon inte har räknat med. Hennes egen kropp slår tillbaka mot henne själv. Frågan är hur man då ska komma undan…

En värdig uppföljare och eftersom det här är en planerad triologi tänker jag även bita tag i Francy nr 3 så fort jag kommer över den.

One Comment to “Francy.”

  1. Varmt tack för en mycket trevlig blogg. Jag är finlandssvensk och får genom er blogg fina tips på svenska böcker. Ja, visst kan jag läsa förlagens webbsidor också, och Adlibris och Bookplus, men då ska man helst veta vad man letar efter. Och era personliga bokpresentationer är tusen gånger intressantare.

    Hur vore, om ni emellanåt tog upp några finlandssvenska böcker också? Vi har många fina författare här, har ni glömt dem? Kjell Westö, Claes Andersson, Märta Tikkanen… Vivi-Ann Sjögrens böcker är ganska speciella, läs så får ni se! Ta t.ex. ”Morgon och afton i Sahara”. Hon har förresten skrivit kokböcker också. Lars Sund är ytterligare ett namn att notera. Jag vill med detta slå ett slag för finandssvenska böcker, de är bra, glöm dem inte!
    Tack och fortsätt, fortsätt i samma stil!

Kommentera

