Klara Fina Gulleborg.

av Tina

Ibland kan det vara svårt att beskriva en roman som man tycker har precis allt. Så är det med Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien. Första gången jag läste den gick jag i högstadiet. Första gången jag fick reda på att den fanns såg jag filmatiseringen på tv. Året var 1992 och Lars Molin regisserade. När jag för ett tag sedan såg den i hyllan på biblioteket ville jag bara läsa om den, vilket jag gjorde. Hela historien visade sig åter igen vara lika tragisk som jag mindes den. 

Jan i Skrolycka och hans fru Kattrina bor i ett litet torp i Värmland. Jan är en stilla man med ett jämt humör. Han har ett hjärta som slår varken fortare och hårdare, eller långsammare och mildare, tills den dagen då hans fru föder en liten dotter som läggs i hans armar. Då förändras allt! Aldrig hade Jan kunnat tro att hans hjärta skulle fröjdas åt detta lilla liv. Det är som om han föds på nytt och det viktigaste är och förblir dottern Klara Fina Gulleborg. Ett namn som enligt Jan valts ut till henne av självaste solen. Flickan blir äldre och Jan förundras över hennes kvicka tankar och hennes skönhet. Samtidigt är han alldeles säker på att det måste vara något alldeles extra med denna finurliga lilla flicka. Han är så fruktansvärt övertygad om det. En dag sker en olycka under ett fällningsarbete ute i granskogen. Husbonden som avlider äger marken på vilken Jan och Kattrinas torp står. När den nya husbonden tar över uppstår det en tvist om vem som har rätt till marken där torpet ligger. Husbonden vill ha 100 kr för marken och en handelsman från Broby vill ha lika mycket. För att familjen inte skall vräkas bestämmer sig Klara Gulla för att åka till Stockholm och ta arbete för att försöka samla ihop pengar. Inom utsatt tid lyckas Klara Gulla med just detta och familjen får bo kvar. Här skulle man kunna tro att berättelsen är slut, men så är inte fallet. Jag skulle vilja påstå att det är här den börjar.

För Klara Gulla kommer inte tillbaka till Värmland. Jan är förtvivlad och för att döva sin sorg börjar hans fantasi skena och en ny verkliget tar långsamt form. Han skapar sig en egen värld där hans lilla Klara Gulla är kejsarinna av Portugallien och där han själv är Kejsare. Han är så övertygad om att hon tids nog kommer att återvända i all sin prakt att jag som läsare blir helt sorgsen. Åren går och Jan, som numera kallar sig själv Kejsar Johannes av Portugallien, är helt uppslukad av sin fantasivärld och har helt förlorat greppet om verkligheten. Så en dag, 15 år efter att hon lämnat bygden, kommer Klara Gulla tillbaka.

Kommentera

