Självrannsakan och kärlek.

av Emma

Och allt skall vara kärlek (inbunden)

Och allt ska vara kärlek är Kristian Lundbergs fristående fortsättning på romanen Yarden. Han jobbar inte längre kvar på omställningsplatsen i Malmö hamn som han skildrade i Yarden. Nu bor han istället i en lägenhet med utsikt över sin gamla arbetsplats och där rannsakar han sig själv. Kommer han någonsin att sluta fred med sitt förflutna? Vägen dit är inte rak, han vänder tillbaka, återupplever, upprepar och ger oss nya inblickar i en trasig värld.

Och så är det då kärleken. Hur kan man beskriva något så oerhört, så omvälvande? Även om det verkar omöjligt tycks han ha fått en andra chans. Är det möjligt att  vända tillbaka, att gottgöra det onda man en gång gjort?

Precis som i Yarden tar Kristian Lundberg med oss på en resa som tar upp problematiken kring dem som saknar rättigheter på arbetsmarknaden och om papperslösa invandrares liv. Vi får även en inblick i missbruk, psykiska sjukdomar och fattigdom.

Och allt ska vara kärlek är en bok som berör. Lundbergs konstnärliga sätt att skriva får läsaren att engarera sig i det han har att berätta.

Ett smakprov ur boken:
”Jag hade tänkt att jag skulle resa mig upp och skriva en berättelse om ett avgränsat område. Jag hade formulerat min inledning. Jag hade en slutsats. Jag tänkte att språket skulle vara kallt och kliniskt, att jag skulle nagla fast mig själv i världen och låta verkligheten träda fram. Så blev det nu inte. När jag satte mig ner vid skrivbordet och började skriva klingade allt falskt – i varje mening som jag skrev hörde jag ett eko av mig själv: ”Varför berättar du inte om det som verkligen hände? Varför berättar du inte om henne?” Jag tänkte: ”Nej, inte nu, inte så.” Och jag tvingade mig bort från min egen historia. Hur det gick? Vad som hände? Mycket enkelt. Det kunde jag inte. Inte så att jag är ett offer, alls inte, men jag kan inte ljuga om detta, kan inte låtsas som om det finns någonting som är större och viktigare än kärleken.”

Kommentera

