Alfons Åberg 40 år.

av Tina

2012 fyller en väldigt älskad figur 40 år – nämligen Alfons Åberg. Med sitt spetsiga hår, runda huvud, pliriga ögon och bruna lurviga tröja har han tassat in i många hem och förgyllt lässtunder över generationer. Dessutom har Alfons en tidningsläsande pappa som röker pipa, lagar mat och tycker om att sitta i en fåtölj och fundera. 

 Jag minns mina besök till skolbiblioteket och att Alfonsböckerna stod högt i kurs hos mig som sjuåring. Spänningen i att han hade så mycket fantasi och en hemlig kompis vid namn Mållgan, som jag aldrig blev klok på om han fanns på riktigt eller inte. Det är något särskilt med Alfons. Jämt gör han tvärtemot vad han ska göra och hittar på en massa fantastiska bus. Han blir heller aldrig vuxen. Efter 40 år är han fortfarande en ganska liten pojke med ett stort hjärta och många funderingar. Jag förmodar att det är just därför som jag fortfarande tycker så mycket om honom. I höst ser jag fram emot en ny Alfonsbok som kommer att heta Skratta lagom! sa pappa Åberg.

…och för er som är extra nyfikna på 40-åringen så kan jag tipsa om en Alfonsutställning som Stockholms stadsmuseum kommer att ha nu i vår. Vernissage är det den 29 mars.

Kommentera

