Favoritförfattare.

av Tina

Johanna Nilsson är en av mina absoluta favoritförfattare. Jag har läst hennes böcker sedan jag var 16 år. I gymnasiet satte min svenskalärare hennes debutroman Hon går genom tavlan ut ur bilden i mina händer och jag fastande direkt för hennes speciella sätt att uttrycka sig. Debutboken handlar om en trasig tjej som från femte klass genom hela grundskolan blir mobbad och utfryst. Till slut hamnar hon på psyket. Femton år efter debutromanen (Nilsson var bara 23 år när hon debuterade) kom förra året den fristående uppföljaren till den här boken, Gå din väg men stanna.

Historien spänner över 3 år och Hanna har vuxit upp och blivit 31 år. Hon är en etablerad och känd författare, en person som efter ett boksläpp figurerar mycket i media och som är omtyckt för sina föreläsningar på såväl skolor som på bibliotek. Ut åt sett är allt väl, men sedan Hanna var 12 år har hon lidit av ständig ångest som sedan har utvecklats till ätstörningar och bulimi, men det är inget som hon har berättat för familj eller vänner.

En mörk natt på Blue Moon bar i Stockholm möter hon sitt livs kärlek. Hon kan inte värja sig för honom. Han kallas Alex, är från Grekland och det vackraste hon någonsin sett. De börjar träffas och på några sekunder blir hon styvmamma till två små barn, Teddy och Sofia. Till en början tror hon sig kunna hantera situationen; att vara lycklig, att vara styvmamma, att vara den perfekta flickvännen, men det går inte och Hanna mår bara sämre och sämre.

Kommentera

