Ungdomsbok i toppklass.

av Marika

Mitt klimatkatastrofala liv av Saci Lloyd är en brittisk ungdomsbok som utspelar sig tre år framåt i tiden, det vill säga 2015.  Storbritannien har som första land i världen infört koldioxidransonering för att försöka få ner utsläppen och på så sätt hindra de pågående klimatförändringarna. Klimatet har förändrats dramatiskt. Stormar och översvämningar drabbar England och det går inte längre att lita på att viktiga saker som elektricitet och uppvärmning av hus fungerar som de ska.

Laura, 16 år, bor med sin familj i London. Hon skriver dagbok från den första dagen av ransoneringen och vi får följa hennes liv ett år framåt. I alla hus har installerats smartmätare som registrerar hur mycket koldioxidutsläpp man orsakar genom att till exempel titta på TV eller dricka vin från Australien (=skyhöga poäng på grund av flygtransporten). De som inte lyckas begränsa sina utsläpp hämtas av koldioxid-polisen och tvingas gå på förbrytarkurs för att bättra sig. Trots det dystra temat är detta en rolig bok med torr och sarkastisk, underbar brittisk humor! Laura kämpar på i skolan tillsammans med alla andra elever, de skriver uppsatser om krishantering och får uppgifter som ”undersök behovet av hjälp hos någon äldre person i din omgivning”.

Bokens roliga inledning övergår till mer allvar ju längre man läser och den blir dramatisk och kuslig. Den skrämmer upp mig på ett bra sätt och får mig att tänka efter. Jag vill definitivt läsa mer av författaren Saci Lloyd! Bokens originaltitel är Carbon Diaries 2015 och på engelska finns redan en uppföljare, Carbon Diaries 2017. Frågan är om jag kan vänta till den svenska översättningen är klar, eller om jag ska börja läsa på engelska!?

One Comment to “Ungdomsbok i toppklass.”

  1. Tror minsann att jag måste läsa den här boken. Min sambo är också väldigt förtjust i den speciella storyn. :) Intressant med miljöaktuella böcker.

Kommentera

