Bilderböcker för vuxna

av Riitta

Sov nu för fan av Adam Mansbach Cats - De knepiga katternas bok

Ibland är det roligt – även som vuxen – att läsa böcker som liknar bilderböcker för barn. Under senare tid har det kommit ut bl.a dessa två: Sov nu för fan av Adam Mansbach och Cats – De knepiga katternas bok av T.S. Eliot.

Själv saknar jag nästan den tid jag läste bilderböcker för min son. Jag fascinerades säkert lika mycket av bilderna som han och när jag tänker vidare: varför skulle inte vuxna kunna läsa bilderböcker bara för sig själva, särskilt om de är författade för vuxna?

Sov nu för fan handlar om en förälder som försöker få sitt barn att somna och hur svårt det ibland kan vara samt hur det känns inuti hos oss, om barnet inte vill somna – när vi vill.

Cats – De knepiga katternas bok består av flera mysiga dikter såsom ”Gumbiekatten”, ”Morr-tigers oväntade slut” och ”Gamle Levitkus” . Dikterna handlar om katter och kan tänkas vara riktad särskilt för katters vänner, men även för andra. Efter att du läst boken, kan du säkert umgås med en katt!

3 kommentarer to “Bilderböcker för vuxna”

  1. Som mamma till tre och dessutom kattälskare blir jag sugen att genast kasta mig över dessa böcker!

  2. Tack för tipset! Vi har haft en tanke om att ha vuxentema i något avsnitt av ”Du är inte klok barnboken”. Några böcker hade vi listat, men katterna tänkte vi aldrig på.

  3. Pretty! This has been a really wonderful article.

    Thanks for supplying these details.

Kommentera

