Innan floden tar oss

av Cecilia

I det första Babel-programmet var Helene Thorfinn gäst. Hon berättade om sin bok Innan floden tar oss och bakgrunden till den. Hon har arbetat som utvecklingsanalytiker på Sida och Rädda barnen och har själv bott i Dhaka under tre år med sin familj. Jag blev intresserad av det som hon berättade och nu håller jag på att läsa boken. Jag måste erkänna att jag inte är riktigt färdig med läsningen men vill i alla fall tipsa om den eftersom den hittills har varit väldigt bra och engagerande.

Den handlar om Sofia och Janne som flyttar till Dhaka i Bangladesh. Sofia har fått jobb på ambassaden med ansvar för svenskt bistånd. Maken Janne är lärare och följer med tillsammans med deras två barn. Flytten innebär en stor förändring för dem och kulturkrocken är stor. Sofia arbetar mycket och Janne får ta ansvar för hemmet. Familjen får också ”stå ut med” egen kock, vakter och chaufför.

Parallellt får man också följa två unga bangladeshiska systrar, Nazrin och Mina. De flyr från sin familj och by efter det att deras storasyster mördats av sin svärfamilj.

Boken tar upp problemet med orättvisor och fattigdom och att biståndet inte alltid hamnar där det borde. Författaren verkar väl insatt i livet som ambassadarbetare. Hon beskriver också kontrasterna mellan diplomatlivet och fattigdomen på landsbygden och livet i slummen i Dhaka.

Jag gillar som sagt boken och hoppas att påskledigheten skall ge mig tid att läsa ut den.

Kommentera

