Mysterium i Barcelona

av kristinkarlsson

I somras var jag i Barcelona. Jag är den typen av person som tycker att planeringen innan är minst lika roligt som själva resan. Jag skriver packlistor, läser reseguider och köper praktiska små resetillbehör som tandkrämstuber i miniformat. En viktig punkt i förberedelserna är såklart reselitteraturen och denna gången sökte jag efter litteratur med koppling till mitt resmål. Jag fann Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón.

Vindens skugga utspelar sig i Barcelona och tar sin början med att 10-åriga Daniel får följa med sin far till ”De bortglömda böckernas gravkammare”. Detta bibliotek av bortglömda böcker är hemligt och enbart känt för ett fåtal invigda som alla får välja var sin bok att vårda och ansvara för. Daniel väljer Vindens skugga, en bok som tilltalar honom på ett sätt som ingen bok tidigare har gjort och som ska komma att påverka hela hans liv.  Han blir i det närmaste besatt av boken och dess mystiske författare Julián Carax men ju mer Daniel nystar i Carax liv desto mer flyter författarens öde ihop med hans eget.

Mystik, spänning, kärlek och de trånga gränderna i Barri Gotic, liksom många andra älskar jag Vindens skugga.  Jag gillar det klassiska mysteriet där små pusselbitar placeras ut för att steg för steg ge läsaren en bild av händelseförloppet innan den stora upplösningen.  Jag gillar även den vemodiga stämningen som genomsyrar boken i allt från miljöbeskrivningar till de tragiska och ensamma öden som bokens karaktärer ofta får genomlida.

Till min och många andras glädje så kommer Carlos Ruiz Zafón inom kort med en ny bok på svenska. I Himlens fånge får vi återigen träffa Daniel och träda in i ”De bortglömda böckernas gravkammare”. Förhoppningsvis är Carlos Ruiz Zafón lika bra i höstrusket som på sandstranden.

Kommentera

