Fredrik Backman – Lucka 3

av kristinkarlsson

Bakom dagens lucka i biblioteks julkalender döljer sig ett citat ur Fredrick Backmans bok ”Saker min son behöver veta om världen” . Fredrik Backman riktar sig i sin bok till sin 2-åriga son i ett försök till att förklara ett och annat om den värld vi lever i. Kanske en bra julklappsbok till småbarnspappan?

”Men sen kom all den här teknologin. Internet och mobiltelefoner och pekskärmar och skit,och det skapade bara en himla press på min generation när vi blev föräldrar, förstår du? Alla andra föräldragenerationer har kunnat skylla på att de ”inte viste”. Det är så våra föräldrar håller på. Drack vin när du ammade? ”Visste inte”. Lät oss äta kanelbullar till frukost? Sita i baksätet utan bilbälte? Tog LSD när du var gravid ”Meh snälla du vi v-i-s-s-te ju inte. Det var på 70-talet du vet. Det var faktiskt inte farligt då!” Men min generation vet, okej? Vi vet ALLT! Så om någonting går åt skogen med din uppväxt så är jag ansvarig. Det kommer aldrig hålla juridiskt att jag handlade i god tro. Jag kunde ha googlat liksom. Jag borde ha googlat. Herregud, varför googlade jag inte?”

Kommentera

