Ungdomsbok i Växjö-miljö.

av Marika

I boken Allt jag säger är sant händer det en hel del för Alicia, och det händer i Växjö! Alicia och hennes bästa kompis har börjat första året på gymnasiet, på Naturvetenskapliga programmet. Några veckor in på terminen känner Alicia att hon bara inte orkar med skolan, det känns som värsta slöseriet med tid. Hon hoppar av, till sina föräldrars stora förtvivlan.  Bästisen Fanny blir sur och besviken, de som skulle gå gymnasiet tillsammans och därefter åka till London! Men Alicia har bestämt sig, hon slutar skolan. Hon lyckas få jobb på ett café, ett café som jag tänker mig är en blandning av Växjöställena Palladium och Broqvists. Dessutom står hon inte ut med sina tjatiga föräldrar hemma, utan flyttar hem till sin mormor.

Detta är Lisa Bjärbos andra bok och hon låter sina böcker utspela sig i Växjö. Bjärbo skriver roligt, jag ler och fnissar när jag läser. Alicia är en super-självupptagen tjej, kaxig och rättfram. Hon är nästan lite irriterande, men väldigt rolig! Relationerna mellan Alicia, Fanny, föräldrar, mormor och även en snygging som heter Isak, är det som gör boken intressant. Lisa Bjärbo skriver lättläst och underhållande och hon har en bra historia att berätta!

Lämna en kommentar